Læreplaner

Pædagogiske læreplaner

Specialbørnehaven arbejder under § 32 i serviceloven og har derfor ikke noget lovkrav om at arbejde med læreplaner. Vi har dog valgt at bruge læreplans tankerne til at sætte fokus på voksenlæring, børnelæring og læringsmiljøet.

I specialbørnehaven er børnenes udviklingsniveau forskellig, vi tager individuelle hensyn og giver på den måde børnene relevante udfordringer.

Vi planlægger dagligdagen og aktiviteterne ud fra det enkelte barns udviklingstrin og vi laver handleplaner på hvert barn.

En læreplan i specialbørnehaven er derfor en overordnet beskrivelse af hvilke holdninger, vi har til arbejdet med børnene og en kortfattet beskrivelse af mål og metoder. I vores virksomhedsplan er der beskrevet eksempler på vores praksis.

Mål, dokumentation og evaluering

Målsætning

Når vi skal sætte mål for børnenes læring, benytter vi især Evalueringsinstituttets skema (EVA) og ”Blomsten”. Vi sætter mål og skriver i skemaet, hvilke tegn på læring vi vil kunne se, hvordan vi vil dokumentere og evaluere.

Dokumentation

Dokumentation af de pædagogiske læreplaner og det daglige pædagogiske arbejde går på den overordnede pædagogik i huset. Med andre ord går vi fra de mere specifikke mål for det enkelte barn til de mere generelle
mål, der går på processen, børnenes og pædagogernes læring i forhold til den måde, vi arbejder på.

Der er flere formål med at lave dokumentation:

  • At synliggøre vores arbejde
  • At undersøge vores arbejde
  • At evaluere vores arbejde

Vi vil bruge forskellige former for dokumentation:

  • Foto – tur bøger – emne bøger
  • Udfyldelse EVA skemaer eller blomsten
  • Børnenes tegninger/produkter
  • Iagttagelser
  • Logbøger
  • Historier
  • Video

Dokumentationen vil være forskellig, alt efter hvad det er vi ønsker at kigge på, undersøge og udvikle.

Evaluering

Når vi taler om at evaluere de pædagogiske læreplaner, gør vi det for at bliver klogere på hvad der virker og hvorfor. Det er institutionens fælles faglige læring, der er i fokus. Vi kan som pædagoger ændre metoder,
så vi bedre opfylder vores mål.

Vi vurderer og beskriver, hvorfor noget lykkes og andet ikke - og bestemmer os for nye handlinger (ændret praksis) og laver nye fokuspunkter og mål.

Hvordan arbejder vi i praksis med læreplanerne

Stuerne er ansvarlige for i løbet af året at vælge forskellige fokus punkter, som de ønsker at arbejde med. Fokuspunkterne tager udgangspunkt i de mål, der er beskrevet i læreplanen. Stuerne beslutter hvilke dokumentations og evaluerings metoder, der skal bruges fra gang til gang og beskriver selv de enkelte mål.

På personalemøderne fortæller stuerne om deres arbejde med læreplanerne. De fortæller om deres mål (fokus punkt), deres metoder og hvilke overvejelser, de har haft under evalueringen. Hvad lærte vi? Hvad gik godt? Hvad gik mindre godt? Har vi ændret vores praksis?

Den samlede læreplan evaluerer vi i fællesskab. En gang hvert andet år på en pædagogisk dag, kigger vi kritisk på læreplanen.

Gør vi det, vi siger, vi gør? Er der noget der skal ændres? Skal vi have nogle fælles fokus punkter som vi vil arbejde med i det kommende år.

Aktiviteter på tværs af grupper og fælles emne uger

  • Der vælges to tovholdere til hvert emne. Tovholderne planlægger emnet, laver mål, beskriver hvordan der skal dokumenteres og evalueres. Dette meldes ud på skrift til alle stuer
  • Tovholdere uddeleger opgaver til stuerne. F.eks. hvem tager billeder, hvem laver fællessedler osv.
  • Stuerne melder ind til tovholderene, hvis der er behov for ændringer
  • Hver pædagog ser efter læring hos stuens børn. Noterer evt. i logbog for at kunne holde fast i iagttagelserne
  • Tovholderne justere undervejs og orienterer stuerne
  • Emnerne evalueres i fællesskab evt. på personalemøde/stue-møde, eller med repræsentanter fra hver stue på et kort møde
  • Evaluering kan også foregå efter aktiviteten, mens børnene leger. Vi har i forvejen udarbejdet nogle fokusspørgsmål eller tegn, som evalueringen tager udgangspunkt i

Barnets individuelle handleplan og læreplanen skal hænge mere sammen. Vi skal evaluerer handleplanen ud fra læreplanstanken. Dette hænger fint sammen med den nye måde at lave behandlingsoplæg på, som vi skal arbejde med i 2011.

Fællesrefleksion over hvad det har betydet at arbejde med læreplaner.

Stikord fra pædagogisk aften

  • En bevidstgørelse i mig selv i forhold til hvad jeg gerne vil udvikle hos barnet
  • Dele noget med hinanden i fælles refleksion
  • Skabe et fælles fokus i arbejdet, f.eks. følelser
  • Holde fast i det man vil
  • Viden kan gives videre, andre kan få en forståelse for hvordan vi arbejder
  • Vi bliver bevidste om at iagttage barnet, hvad fortæller det os, gør barnet noget andet end vi havde forestillet os
  • Man bliver holdt fast i målene når tingene bliver skrevet ned
  • Arbejdet er blevet mere synligt, tingene bliver fulgt til dørs
  • Dokumenter hvad man har arbejdet med og hvad man mangler. For at kunne huske
  • Dagbøger/logbøger kan være meget givtige når man gerne vil se en udvikling
  • Vigtigt at italesætte sin viden
  • Hvordan reflekterer vi over vores egen læring, vi skal sætte os selv i spil
  • Sætte fokus på pædagogen f.eks. via video optagelser som man kigger på i teamet
  • Tillade at der er en af kollegaerne der observerer på stuen
  • Læringshistorier også omkring det der er svært